12-31 2009
Redan 1958 publicerades en bok om LCHF som heter "Eat Fat And Grow Slim" av Richard Mackarness. Den finns att läsa gratis på nätet.
|
12-29 2009
En ny svensk studie visar att fetma och övervikt hos män ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom även för individer som inte har det så kallade metabola syndromet.
|
12-28 2009
En intressant ny studie på mänskilga normala lungsceller och cancerceller visar att mindre glukos ökar överlevnaden för de normala cellerna medan cancercellerna dog fortare.
|
12-24 2009
Fet kost gör oss inte feta. Det visar den hittills största studien med 90.000 deltagare. Den fettsnåla nyckelhålsmärkningen saknar vetenskapligt stöd och bör skrotas, anser professor Göran Berglund.
|
12-21 2009
MJÖLKSTRID . Barn bör dricka lättmjölk, tycker Livsmedelsverket och får mothugg av uppretade föräldrar.
|
12-20 2009
Livsmedelsverkets alla varningar till gravida är "rena kostterrorn" menar kritiker med mikrobiologen Agnes Wold, professor vid Göteborgs universitet i spetsen. Rådet om fettsnåla lightprodukter sågar hon också.
|
12-19 2009
Läkemedelsverket varnar nu läkare som förskriver Reductil för eventuella risker med läkemedlet. Detta sedan en studie visat att viktminskningsmedlet kan öka risken för hjärtinfarkt och stroke för vissa patienter.
[Dagens Medicin]
|
12-18 2009
Danska diabetiker som håller sitt blodsocker på bra nivå lever längre än friska.
[Danska TV2]
|
12-17 2009
Nu har Astra Zeneca rönt en framgång då man fått ett expert-ja till att behandla hjärtfriska personer med normala kolesterolvärden med medicinen Crestor.
[Dagens Medicin]
|
12-16 2009
Igår presenterade regeringen sin lagrådsremiss om en ny skollag där även skolmaten behandlas. Livsmedelsverket hade lobbat hårt för att få in en skrivning om att deras fettskrämda näringsrekommendationer skulle göras till lag. Men så blir det inte.
|
12-16 2009
Den lilla marknaden för läkemedelskopior i Sverige har under 2000-talet varit lönsam för flera av de till stor del skattefinansierade läkemedelsbolagen. Under 2007 och 2008 tjänade ett tiotal bolag cirka en kvarts miljard kronor i rörelseresultat. Men de verkliga vinsterna är betydligt större.
|
12-15 2009
En jente utviklet ekstrem fedme gjennom barne- og ungdomsårene – selv om hun fulgte offentlige kostråd, trente regelmessig og tok forskrevet medikasjon. 25 år gammel veide hun 265 kg. I løpet av to år reduserte hun vekten med 168 kg ved bruk av karbohydratfattig kost.
|
12-15 2009
Tre till fyra koppar kaffe eller te om dagen har i en ny studie visat sig minska risken för att drabbas av diabetes. Förvisso intressant men diabetsepedemien i västvärlden de senaste 20-30 åren beror nog på något annat än att vi dricker för lite kaffe och te.
|
12-14 2009
Så trixar de med priserna
Statens system för att pressa läkemedelspriserna manipuleras systematiskt av läkemedelsbolagen. Med hjälp av regelbundna chockhöjningar kan priset på en enda läkemedelsförpackning tjugofaldigas på en månad.
|
12-14 2009
70-åringar som ser unga ut för sin ålder lever längre än jämngamla individer som ser gamla ut för sin ålder, enligt en ny dansk studie.
[Dagens Medicin]
|
12-11 2009
Livsmedelsverket har problem med att få skolorna att lyda rådet om att endast lättmjölk och lättmargarin ska få serveras på skolor. Opinionsundersökningar som verket själva beställt visar att många skolor ignorerar råden och att motståndet bland allmänheten växer.
|
12-10 2009
Diabetikers blodtryck bör inte behandlas lika aggressivt som i dag. Uppdaterade europeiska riktlinjer föreslår högre målvärden.
[Dagens Medicin]
|
12-08 2009
All mat i Malmö stad ska vara ekologisk om tio år, beslutade miljönämnden igår.
|
12-07 2009
Ett brittiskt forskarlag har identifierat en förändring i kromosom-materialet hos starkt överviktiga, såväl vuxna som barn. Förändringen innebär att en bit med vidhängande gener har fallit bort. På den förlorade biten satt styrgener till både hungerhormonet leptin och insulinfunktioner.
[SR]
|
12-07 2009
Lättprodukterna på skolor och dagis har varit en stridsfråga i flera år.
– Det känns ju lite konstigt att barnen får friterad mat och sockrad sylt, men de kan inte få mellanmjölk, säger Sofia Lööf, ordförande i skolrådet i Essviks skola.
[Sundsvallstidningen]
|
12-04 2009
I senaste numret av Mjölkfrämjandets tidning "Mjölkspegeln" rapporteras om en studie som (återigen) visar att det inte finns något samband mellan det mättade fett som finns i bland annat mjölk- och mejeriprodukter och hjärtkärlsjukdom.
|
12-03 2009
Enligt forskare på Karolinska Institutet rör barn och ungdomar på sig lika mycket idag som på 50-talet. Ökat stillasittande brukar annars vara en favorithypotes bland dem som anser att fetmaepedemin bara handlar om kalorier in och ut.
|
12-01 2009
LCHF.se har satt upp ett centralt forum för de som vill påverka maten i skolan. I första hand handlar det om valfrihet när det gäller att kunna välja riktigt smör/Bregott istället för margarin samt att kunna få välja standardmjölk istället för lättmjölk.
|
12-01 2009
Samtidigt som Livsmedelsverket uppmanar svensken att minska på fettintaget, så är det allt färre svenskar som tror att fettet egentligen har så stor betydelse för viktuppgång och fetma. Det avslöjas i en ny attitydundersökning, som också visar att svensken går i otakt med sina nordiska grannar i fettfrågan.
[Pressmeddelande från Nordic Sugar]
|