07-31 2010
Findus förbjuds att fortsätta med sin egen märkning "Utan onödiga tillsatser" och "Utan transfetter". Detta efter ett utslag i förvaltningsrätten som går på Livsmedelsverkets linje att märkning av vad en produkt inte innhåller är vilseledande för konsumenterna.
|
07-30 2010
Tillskott av kalcium, som många äldre tar för att stärka skelettet vid benskörhet, kan öka risken att drabbas av hjärtinfarkt och hjärt-kärlsjukdomar, enligt en ny studie. [DN]
|
07-29 2010
Sex sorters genmodifierad majs för djurfoder fick tillstånd av EU-kommissionen i dag att importeras. Ärendet hade legat låst länge, men beslutet gäller nu i tio år.
|
07-27 2010
Under fetmaoperationen, en så kallad gastrisk bypass-operation, kom kirurgen på Torsby sjukhus åt den 60-åriga kvinnas stora kroppspulsåder. [Expressen]
|
07-25 2010
Sockerbomben i din hjärna av beroendespecialisten Bitten Jonsson och medicinjournalisten Pia Nordström har kommit ut i en ny upplaga. Den väckte berättigat uppseende när den först kom ut 2004 och har satt fokus på att beroenden av vitt skilda slag som gemensam nämnare har en hormonell bakgrund som triggar kroppens välbefinnande.
|
07-25 2010
Kan man bli deprimerad av att ha en inflammation i kroppen? Lundaforskarna Lena Brundin och Lil Träskman-Bendz tror det. Har de rätt, kan deras forskningsresultat bli helt omvälvande för depressionsvården. [Sydsvenskan]
|
07-21 2010
Vilken kommun du bor i kan ha stor betydelse för din livslängd. Längst lever människor i förortskommuner som Danderyd, Salem och Ekerö. I glesbygdskommuner som Vansbro, Älvdalen och Överkalix är livet lite kortare, men kanske lite lyckligare. [TV4]
|
07-16 2010
Indien är extra utsatt för typ 2-diabetes, förmodligen pga genetiska orsaker. [SVT Rapport]
|
07-15 2010
Gravida som dricker en liter aspartamsötad läsk per dag har 78 % högre risk att föda för tidigt, enligt en ny studie. [Danska TV2]
|
07-15 2010
Kvinnor som solar löper mindre risk att drabbas av så kallad åldersdiabetes. Det visar en studie gjord vid Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge och Skånes Universitetssjukhus i Lund. Solning visar sig vara en av de viktigaste skyddfaktorerna, säger docent Pelle Lindqvist. [SR]
|
07-14 2010
Patienter med diabetes och kranskärlssjukdom fick inte bättre skydd mot nya kardiovaskulära händelser om deras blodtryck sänktes under 130 mmHg, enligt en ny studie. [Dagens Medicin]
|
07-12 2010
På akuten i Malmö märker personalen när det är en ihållande värmebölja. Mellan 5 och 20 personer per dag kommer in med yrsel, vätskebrist och svimningar. Den stora riskgruppen finns bland dem som är över 75 år. [Sydsvenskan]
|
07-07 2010
Mats Forsenberg intervjuad av Andreas Eenfeldt.
|
07-06 2010
Nu höjer de franska myndigheterna gränserna för hur mycket av den dagliga energin som ska komma från fett. [Land]
|
07-04 2010
Genmodifierade organismer (GMO) i livsmedel har varit hett omdebatterat och har i flera vetenskapliga tester visat sig vara skadligt. Ryska vetenskapsmän har nu funnit att hamstrar som fått GMO i födan blir sterila i tredje generationen.
|
07-31 2009
Det receptfria medlet Alli kan ge flera biverkningar.
|
07-29 2009
Enligt bl.a. uppgifter på BBC:s hemsida anser forskarna nu att det finns ett tydligt samband mellan solarier och hudcancer.
|
07-28 2009
"Kalciumrika mjölkprodukter under barndomen kan förlänga livet, enligt en ny studie."
|
07-27 2009
I Svenska Dagbladet finns en artikel rubricerad "Kolhydratätare var smalast".
"Många populära bantningsmetoder pekar ut kolhydraterna som boven i vår kost. Men en ny kanadensisk studie visar tvärtom att de som äter mycket kolhydrater är smalast."
Det låter...
|
07-25 2009
En österrikisk journalist, Jane Bürgermeister, stämmer WHO (World Health Organization), FN och medlemmar av olika regeringar och företagsledningar inför domstol, för att avsiktligt försöka skapa en pandemi av svininfluensa.
|
07-22 2009
Kvinnor som äter mycket "kolhydrater av fel sort" löper mycket högre risk att få den näst vanligaste typen av bröstcancer, enligt en ny studie från Karolinska institutet.
|
07-21 2009
Lantbrukets Affärstidning, ATL:
"Från att framförallt ha odlats kring Kalmar och på Öland har grödan spritt sig till bönder i den norra delen av länet. Robert Johansson, mjölkbonde utanför Högsby har ökat sin majsareal med närmare 50 procent, rapporterar...
|
07-21 2009
Enligt TT väger över hälften av befolkningen för mycket i 11 av de 30 medlemsländerna.
|
07-20 2009
Prof em Anders G Olsson har idag skrivit en replik till Ralf Sundbergs mfl artikel om kolesterolet
|
07-20 2009
I en femårig studie på 20 000 personer ska man undersöka hur tillskott av D-vitamin och omega 3 påverkar kroppen.
|
07-18 2009
Idrottsmedicinaren Joakim Dettner skriver om Frank Nilsson bok "Istället för doping" och om debattartikeln om kolesterol i SvD.
|
07-17 2009
Nu har försök inletts med glukagoninjektioner på laboratorieråttor för att få bukt med övervikt.
|
07-16 2009
EU stödköper smör för att lagra och därmed hålla uppe priserna.
|
07-15 2009
Regeringen undertecknade 24 juni 2009 ett samarbetsavtal med livsmedelsbranschen, som tillsammans med Livsmedelsverket skall arbeta för ”bra matvanor i Sverige”.
|
07-15 2009
Biologen och författaren Lars Wilsson har nyligen kommit ut med boken "Rädda vår mat" (Optimal förlag) vilken är en bearbetning av den tidigare "Naturlig mat"
|
07-15 2009
Senaste tiden har uppgifter framkommit som antyder att halvsvält leder till längre liv. Forskning visar att frågan är mer komplicerad.
|
07-14 2009
Docent Ralf Sundberg i en kort radiodebatt med professor Annika Rosengren från Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
|
07-14 2009
Docent Ralf Sundberg uttalar sig apropå debattartikel om kolesterol.
|
07-14 2009
I dagens Svenska Dagbladet finns en debattartikel innehållande omtumlande fakta om kolesterol. Artikeln är skriven av prof.em. Lars Werkö, prof. em. Tore Schersten samt LCHF.se-medarbetaren, docent Ralf Sundberg.
|
07-13 2009
I dagens Aftonbladet redovisas Livsmedelsverkets syn på det mättade fettet och vad som händer om man minskar på det med bara 10 gram om dagen.
|
07-13 2009
Vad innehåller snabbmaten egentligen? Det är en fråga man kan ställa sig efter att ha sett denna filmsnutt.
|
07-13 2009
I helgen har jag varit i Vansbro, stått i monter och gjort reklam för LCHF-kostens fördelar för den som idrottar och för min bok ”Istället för doping”.
|
07-12 2009
Forskare har låtit möss med alzheimers få vatten med koffein i. Deras minnes- och tankeförmåga har därvid förbättrats intill vad som är normalt för en frisk mus.
|
07-10 2009
Nyckelhålsmärkningen fyller 20 i år och detta ska enligt Livsmedelsverkets hemsida firas
|
07-09 2009
Just nu är risken för att barn insjuknar i typ 1-diabetes låg i Norden – men hög i Australien och på Nya Zeeland. I alla fall tyder resultaten från en stor finsk studie på att det förhåller sig så, skriver Dagens Medicin.
|
07-08 2009
De nya datoriserade metoderna som försöker fastställa risken för hjärtdöd genom att kombinera flera olika riskfaktorer ifrågasätts. Kritiker varnar för alltför höga siffror som kan leda till att människor behandlas i onödan, skriver SvD.
|
07-06 2009
En mammas vikt och det hon ökar under graviditeten påverkar döttrars risk för fetma årtionden senare. Detta framgår av en studie vid University of North Carolina at Chapel Hill's School of Medicine.
"Om vi kan hjälpa kvinnor att nå en hälsosam vikt innan...
|
07-06 2009
Carolina Gynning berättar om hur hon håller formen
|
07-06 2009
Enligt svenska Yle är endast 30 % av fettlevrarna alkoholrelaterade.
|
07-05 2009
Den artificiellt sötade Coke Zero-drycken har förbjudits i Venezuela.
|
07-03 2009
LCHF.se är på plats i Visby under hela politikerveckan.
|
07-02 2009
Cateringföretaget Sodexho som inte rosat marknaden vann en upphandling om sjukhusmatleveranser. Det mesta tyder på att upphandlingsunderlaget var skräddarsytt för Sodexho.
|
07-02 2009
I slutet av augusti startar en ny webbtjänst där patienter ska kunna jämföra kvaliteten hos olika vårdgivare, uppger Dagens Medicin.
|
07-01 2009
LCHF.se har öppnat efter 6 månaders planering
|