Kaffe minskar risken för diabetes

12-15 2009 

Tre till fyra koppar kaffe eller te om dagen har i en ny studie visat sig minska risken för att drabbas av diabetes. Förvisso intressant men diabetsepedemien i västvärlden de senaste 20-30 åren beror nog på något annat än att vi dricker för lite kaffe och te.

Dagens Nyheter skriver idag om denna studie. 3-4 koppar kaffe om dagen ger en skyddande effekt. Egentligen ger ännu mer - 6 koppar - den bästa effekten men forskarna varnar för andra negativa effekter av kaffe vid så hög konsumtion.

Det är onekligen ett intressant fynd men det besvarar inte frågan om varför diabetes blivit en stor folksjukdom i västvärlden samtidigt som det är en sjukdom som praktiskt taget inte existerade bland moderna samlare och jägare världen över, så sent som på 1900-talet. Våra förfäder och moderna samlare och jägare behövde inte hinka i sig stora mängder kaffe dagligen för att undvika att drabbas av diabetes.

Kommentar: Det känns lite typiskt för hur forskningen ser ut idag kring kost. Väldigt få frågar vad som är grundorsaken till diabetesepedemien (sannilkt överkonsumtion av raffinerade kolhydrater). Istället läggs pengarna på forskning för att hitta enstaka livsmedel, kemiska substanser, patenterbara läkemedel, hormoner eller gener som har ett samband med diabetes.

Per Wikholm, LCHF.se

12-15 2009

Ja jösses! Konstigt att de slänger ut pengar på dessa udda saker.
Jag har då sannerligen druckit minst 6 koppar kaffe om dagen och jag fick diabetes. Tror inte ett ögonblick på detta. Var det kanske Gevalia eller Lövbergs som betalade denna forskningen!!! Konstigt i alla fall....
KRAM eva-britt


Namn:
Epost:
Kommentar:

Säkerhetskod
Ange koden som visas ovan, i rutan nedan
Lämna kommentar  Avbryt 

Nytt i shoppen!

Ostknappar 39 SEK

Grillad parmesanost
Perfekt snacks
0g kolhydrater

i webshoppen!