SLV: ...ett värdefullt bidrag till kunskapsunderlaget...

01-18 2010 

Studien publicerades den 13 januari 2010 av American Journal of Clinical Nutrition. I studien har man vägt samman 21 framåtblickande kohortstudier från Nordamerika, Norden, Israel och Japan (Siri-Tarino et al. 2010). Sammanlagt ingick nära 350 000 personer. Insjuknande och död i hjärt- och kärlsjukdomar har följts under 5 till 23 år.

Läs resten på Livsmedelsverket

Kommentar:

"Resultaten av de senaste sammanställningarna av vetenskapliga studier pekar på att sammansättningen av fettet är viktigare än mängden och att en del av det mättade fettet i maten bör ersättas med fleromättat."

Det är inte den kommenterade studiens slutsats,  men den har tydligen bidragit till ett avsteg från Livsmedelsverkets tidigare ståndpunkt.

/ Erik Edlund

Copyright ©2010 LCHF.se Nyheter


Namn:
Epost:
Kommentar:

Säkerhetskod
Ange koden som visas ovan, i rutan nedan
Lämna kommentar  Avbryt 

Nytt i shoppen!

Ostknappar 39 SEK

Grillad parmesanost
Perfekt snacks
0g kolhydrater

i webshoppen!