Gammal skåpmat i Aftonbladet

07-13 2009 

I dagens Aftonbladet hävdas - med Livsmedelsverket som källa - att om intaget av mättat fett minskas med 10 gram per dag kan antalet hjärtinfarkter minskas med 30 %.

Kommentar: Detta är en gammal "sanning" som Livsmedelsverket tydligen fortfarande står för. I Per Wikholms och Lars-Erik Litsfeldts bok "Ideologin, pengarna och kostråden" (Optimal förlag) tas just denna fråga upp. Livsmedelsverkets Wulf Becker fick frågan om hur han kommit fram till dessa siffror och svaret besvarades av Uffe Ravnskov. Urklipp ur boken "Ideologin, pengarna och kostråden" s 180-181:

"Som en parentes kan nämnas att det bara är i en sådan här miljö som för utomstående synnerligen märkliga uttalanden kan få komma fram och torgföras. Ett exempel på detta är nedanstående utdrag ur Livsmedelsverkets hemsida där det sägs:

"Om alla svenskar åt 10 gram mindre mättat fett per dag skulle antalet personer som dör av hjärt- och kärlsjukdomar minska med en tredjedel.”

På frågan om det vetenskapliga stödet för denna milt sagt uppseendeväckande sentens svarar professor Wulf Becker:

Hej,
Tack för fråga om mättat fett. Uppgifterna baseras på skattningar som redovisas i de Nordiska Näringsrekommendationerna 2004. Dessa baseras i sin tur på relativa risker för hjärt- och kärlsjukdom vid en förändring av intaget av mättat fett enligt epidemiologiska
undersökningar. I NNR anges förändringen av intaget som procent av energiintaget; dessa uppgifter har för att bli mer lättbegripliga räknats om till gram med utgångspunkt
från genomsnittsintaget av mättat fett bland den vuxna befolkningen (enligt Riksmaten 1997-98). Fettkapitlet i NNR finns på Livsmedelsverkets webbplats, se http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14553&epslanguage=SV (Fat: Chapter 11)
.”

Den oberoende forskaren Uffe Ravnskov som tittat på detta klargörande tyckte så här:
Wulf Beckers svar avslöjar att han inte känner till de talrika vetenskapliga studier som visat att mättat fett är ofarligt. Att på bas av epidemiologiska studier räkna ut vad som händer om man ersätter ett födoämne med något annat är dessutom omöjligt. Epidemiologiska studier bygger
på observationer; för att få svar på nämnda fråga måste man experimentera, och inga experiment på människor har kunnat visa att en minskning av det mättade fettet påverkar dödligheten i hjärtkärlsjukdomar
.”

Det är det ständiga ifrågasättandet av kostråden som har bäddat för att bunkermentaliteten har vuxit sig så stark hos Livsmedelsverket. För omvärlden ter det sig obegripligt att 70-talets budskap om ökat brödätande fortfarande vidmakthålls trots alla vetenskapliga studier som talar emot det. För kostrådens förespråkare ter sig omvärldens ifrågasättande lika obegripligt. Enligt deras världsbild har stödet för kostråden snarare förstärkts. Det är ju alla i bunkergänget helt överens om.

I nästa kapitel ska vi titta närmare på vilka anmärkningsvärda uttryck Livsmedelsverkets fokusering på brödet tar sig."


Namn:
Epost:
Kommentar:

Säkerhetskod
Ange koden som visas ovan, i rutan nedan
Lämna kommentar  Avbryt 

Nytt i shoppen!

Ostknappar 39 SEK

Grillad parmesanost
Perfekt snacks
0g kolhydrater

i webshoppen!