07-20 2009
Enligt MSNBC kommer man i en femårig amerikansk studie finansierad av bl.a. National Cancer Institute och National Heart, Lung and Blood Institute studera vilken inverkan tillskott av omega 3-fett och D-vitamin har på kroppen.
20 000 personer ska medverka, kvinnorna i studien ska vara minst 65 år och männen minst 60 år. De kommer att lottas till att få 2000 IU D-vitamin och 1 gram omega 3 eller bara en av komponenterna eller sockerpiller. Undersökningarna avser cancer, hjärtsjukdom och stroke.
Man har sett att cancerförekomst är vanligare i nordligare delar av världen där solen är svag under vinterhalvåret. D-vitamin kommer inte bara från mat utan byggs också upp i huden som exponeras för solen.
Det finns många spekulationer om vilken nytta omega 3 och D-vitamin gör och det är bra att det äntligen görs en riktig studie. Forskarna är dock medvetna om att intag av tillskott inte behöver vara detsamma som att äta mat som innehåller omega 3 och D-vitamin eller att vara ute i solen.
Mer finns att läsa här.