Kvinnor som äter mycket "kolhydrater av fel sort" löper mycket högre risk att få den näst vanligaste typen av bröstcancer, enligt en ny studie från Karolinska institutet.
"Runt 20 procent av alla kvinnor som får bröstcancer drabbas av den typ som enligt ny forskning påverkas av kostvanor. En kost rik på snabba kolhydrater kan ge upp till 80 procents förhöjd risk.
-Det var lite otippat. Vi hade nog tänkt oss mer att det skulle vara samband med total bröstcancer, säger Susanna Larsson, doktor i epidemiologi vid Karolinska institutet.
Snabba kolhydrater
Det är inte bara hur mycket kolhydrater som en person äter, utan också vilken sort som ökar risken. En person som inte äter så mycket kolhydrater, men fel sort, löper upp till 44 procents risk att få den näst vanligaste typen av bröstcancer."
Läs mer här>>
Kommentar:
Förhöjda insulinnivåer ökar cancerrisken. Insulinet ökar cellernas delningshastighet. De flesta människor utvecklar under sitt liv cancerceller, som då oftast oskadligörs av immunförsvaret. Insulinets förmåga att öka cellernas delningshastighet blir särskilt allvarlig, om en cancercell utvecklas och börjar dela sig okontrollerat, samtidigt som immunförsvaret är dåligt.
Naturligtvis leder snabba kolhydrater till särskilt höga insulinnivåer, men även de långsammare kolhydrater i fullkorn m.m. som Susanna Larsson rekommenderar, ger förhöjda insulinnivåer.
Under 1900-talet studerades ett hundratal folkstammar, som levde på stenåldersnivå. De utvecklade inte de metabola sjukdomar vi ser runtom oss idag, inte heller cancer.
Vill man minska risken att utveckla cancer gör man bäst i att dra ned på kolhydraterna överhuvudtaget, dvs. äta LCHF-kost, som ju också är kraftigt stärkande för immunförsvaret!