LCHF.se Nyheter Senaste nytt 991 inlägg
Det finns inga kategorier.
maj 2012
april 2012
mars 2012
februari 2012
januari 2012
december 2011
november 2011
oktober 2011
september 2011
augusti 2011
juli 2011
juni 2011
maj 2011
april 2011
mars 2011
februari 2011
januari 2011
december 2010
november 2010
oktober 2010
september 2010
augusti 2010
juli 2010
juni 2010
maj 2010
april 2010
mars 2010
februari 2010
januari 2010
december 2009
november 2009
oktober 2009
september 2009
augusti 2009
juli 2009
juni 2009
04-03 2010
Enligt en studie presenterad i American Journal of Clinical Nutrition är extra K-vitamin associerat med lägre antal cancerfall. I studien har man följt upp 24 000 personer under minst 10 år och sett att intag av K2-vitamin kan leda till färre cancerfall, särskilt bland män. K2 finns bland annat i ost.Läs mer> Kommentar: Jag har aldrig hört talas om brist på K-vitamin men tydligen kan extra dos vara bra för hälsan enligt denna studie. //L-E L
Enligt en studie presenterad i American Journal of Clinical Nutrition är extra K-vitamin associerat med lägre antal cancerfall.
I studien har man följt upp 24 000 personer under minst 10 år och sett att intag av K2-vitamin kan leda till färre cancerfall, särskilt bland män. K2 finns bland annat i ost.
Läs mer>
Kommentar: Jag har aldrig hört talas om brist på K-vitamin men tydligen kan extra dos vara bra för hälsan enligt denna studie.
//L-E L
3 kommentarer hittills...
Nu har jag bara tillgång till studiens abstract (sammanfattning) och den informationen räcker inte långt, men en allvarlig svaghet i studien sticker ut:"Dietary vitamin K intake was estimated from food-frequency questionnaires completed at baseline..."När studien inleddes ställde man, en gång, frågor till de 24,340 deltagarna vad de åt. Sedan utgår man från att detta är representativt för deras ätande under i medeltal mer än 10 år, från 1994 - 1998 och fram till 2008!Hur pass sannolikt är det att detta visar att brist på vitamin K faktiskt _orsakar_ cancer längre fram i livet? Kan det istället vara så att ett lågt intag av ost är förknippat med ett allmänt mindre hälsosamt leverne?
Sant Erik. Lågt intag av ost känner man direkt är förknippat med allmän fettskräck vilket betyder hög andel kolhydrater som ofta visat sig gå hand i hand med diverse sjukdomar. Mer forskning behövs på området men det är ett faktum att cancerceller endast kan metabolisera socker/glukos samt att man i flera länder länge behandlat cancer med ketogen kost och cellgiftsbehandling i kombination.
Nja, det finns ytterligare parametrar. När det finns överskott av glukos i omlopp så är det därifrån som cancerceller tar sin energi. Men när den källan sinar träder en icke-essentiell aminosyra in i handlingen, glutamin, som matar citronsyracykeln och i slutändan ger energi även till cancerceller.En professor och hjärncancerforskare vid Boston College, Dr. Thomas Seyfried, menar att 7-10 dagars strikt vattenfasta varje år dramatiskt minskar risken för hjärncancer samt även övriga cancerformer.Hans budskap är att man bör kombinera ketogen kost (strikt LCHF) med energirestriktion för att få bästa resultat vid cancerprevention och -behandling.
Nytt i shoppen!
Ostknappar 39 SEK
Grillad parmesanost Perfekt snacks 0g kolhydrater
i webshoppen!