LCHF.se Nyheter Senaste nytt 991 inlägg
Det finns inga kategorier.
maj 2012
april 2012
mars 2012
februari 2012
januari 2012
december 2011
november 2011
oktober 2011
september 2011
augusti 2011
juli 2011
juni 2011
maj 2011
april 2011
mars 2011
februari 2011
januari 2011
december 2010
november 2010
oktober 2010
september 2010
augusti 2010
juli 2010
juni 2010
maj 2010
april 2010
mars 2010
februari 2010
januari 2010
december 2009
november 2009
oktober 2009
september 2009
augusti 2009
juli 2009
juni 2009
04-29 2010
Fosfat i läsk och halvfabrikat kan påskynda åldrandet och öka risken för förkalkningar i hjärta och kärl. Det varnar forskare vid Harvard i en ny rapport. Studien som publicerats online på FASEB Journal (The Federation of American Societies for Experimental Biology) har gjorts på möss och visade tydliga samband mellan höga fosfathalter och ett accelererande åldrande. Dessutom ökade risken för åldersrelaterade komplikationer som hjärt- och kärlförkalkning och njursjukdomar. Mössen delades in i tre grupper där de möss som åt en fosfatrik kost levde i 15 veckor – lika länge som de möss där forskarna avlägsnat en gen, så kallad klotho-genen, som naturligt höjer fosfathalten i kroppen. En tredje grupp som saknade både klotho-genen och ytterligare en gen som innebär att fosfathalten sänks, levde jämförelsevis i 20 veckor.Enligt forskarna tyder resultatet av studien på att höga halter av fosfat har liknande negativa effekter på hälsan hos däggdjur, inklusive människan.Läs mer> Kommentar: Att läsk inte är det bästa att dricka är alla överens om och här finns en antydan om ännu ett skäl att låta bli det. Studien på läsk avsåg möss och steget från dessa djur till människa är stort och därför kan resultatet bara ge upphov till hypoteser om hur människan fungerar. Kanske kommer det att göras sådana studier på människor. Gäller att hitta frivilliga bara... :-) //L-E L
Fosfat i läsk och halvfabrikat kan påskynda åldrandet och öka risken för förkalkningar i hjärta och kärl. Det varnar forskare vid Harvard i en ny rapport.
Studien som publicerats online på FASEB Journal (The Federation of American Societies for Experimental Biology) har gjorts på möss och visade tydliga samband mellan höga fosfathalter och ett accelererande åldrande. Dessutom ökade risken för åldersrelaterade komplikationer som hjärt- och kärlförkalkning och njursjukdomar.
Mössen delades in i tre grupper där de möss som åt en fosfatrik kost levde i 15 veckor – lika länge som de möss där forskarna avlägsnat en gen, så kallad klotho-genen, som naturligt höjer fosfathalten i kroppen. En tredje grupp som saknade både klotho-genen och ytterligare en gen som innebär att fosfathalten sänks, levde jämförelsevis i 20 veckor.
Enligt forskarna tyder resultatet av studien på att höga halter av fosfat har liknande negativa effekter på hälsan hos däggdjur, inklusive människan.
Läs mer>
Kommentar: Att läsk inte är det bästa att dricka är alla överens om och här finns en antydan om ännu ett skäl att låta bli det. Studien på läsk avsåg möss och steget från dessa djur till människa är stort och därför kan resultatet bara ge upphov till hypoteser om hur människan fungerar. Kanske kommer det att göras sådana studier på människor. Gäller att hitta frivilliga bara... :-)
//L-E L
1 kommentarer hittills...
Kan det vara så svårt att hitta frivilliga att dricka fosfatfritt? Eller är det oetiskt?:=) / Erik Edlund Ändrad: 2010-04-29 18:31:39
Nytt i shoppen!
Ostknappar 39 SEK
Grillad parmesanost Perfekt snacks 0g kolhydrater
i webshoppen!