LCHF.se Nyheter Senaste nytt 991 inlägg
Det finns inga kategorier.
maj 2012
april 2012
mars 2012
februari 2012
januari 2012
december 2011
november 2011
oktober 2011
september 2011
augusti 2011
juli 2011
juni 2011
maj 2011
april 2011
mars 2011
februari 2011
januari 2011
december 2010
november 2010
oktober 2010
september 2010
augusti 2010
juli 2010
juni 2010
maj 2010
april 2010
mars 2010
februari 2010
januari 2010
december 2009
november 2009
oktober 2009
september 2009
augusti 2009
juli 2009
juni 2009
05-05 2010
Trots två års utvärdering av 600 olika studier kan experterna inte ge entydiga råd i den infekterade debatten. En granskning av vad som är bra att äta för den som är diabetiker har visat att fisk, grönsaker, baljväxter, samt kaffe och alkohol i måttlig mängd kan vara bra. Annars är det svårt att ge entydiga besked - det vetenskapliga underlaget är för litet. Det framgår av den utvärdering som SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering, gjort för Socialstyrelsens räkning, skriver Göteborgs-Posten och Dagens Nyheter. SBU konstaterar att dagens kostråd vid diabetes vilar på "bräckligt vetenskapligt underlag". I flera år har debatten rasat kring de svenska kostrekommendationerna till diabetiker. De etablerade rekommendationerna handlar om lite fett och mycket kolhydrater, medan nya teorier om mycket fett och lite kolhydrater har vunnit anhängare. Men SBU har kommit fram till att det inte går att dra helt säkra slutsatser om högfettkostens långsiktiga effekter. -De personer som ändå vill pröva måste följas upp noga av läkare, säger Christian Berne, professor i medicin vid Uppsala universitet och medlem av SBU:s expertgrupp, till DN.Artikeln>Inslag från SR:s Vetenskapsnyheter>Rapporten> Kommentar: Dagens kostråd vid diabetes "vilar på bräcklig grund" enligtvad SBU kommit fram till. SBU skulle ta fram underlag åt Socialstyrelsen avseende ev. nya kostråd till diabetiker. För den som hoppats på att SBU skulle komma fram till kostråd som håller nere blodsockret blev resultatet av utredningen ingen hit. Vad man däremot kan glädjas åt är att man konstaterar just att dagens kostråd saknar bra vetenskap. Fältet borde alltså ligga öppet för små framsteg i fortsättningen. Ingen kan i vart fall påstå att dagens kostråd till diabetiker vilar på någon vetenskap. Och det är bra. //L-E L
Trots två års utvärdering av 600 olika studier kan experterna inte ge entydiga råd i den infekterade debatten. En granskning av vad som är bra att äta för den som är diabetiker har visat att fisk, grönsaker, baljväxter, samt kaffe och alkohol i måttlig mängd kan vara bra. Annars är det svårt att ge entydiga besked - det vetenskapliga underlaget är för litet. Det framgår av den utvärdering som SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering, gjort för Socialstyrelsens räkning, skriver Göteborgs-Posten och Dagens Nyheter.
SBU konstaterar att dagens kostråd vid diabetes vilar på "bräckligt vetenskapligt underlag". I flera år har debatten rasat kring de svenska kostrekommendationerna till diabetiker. De etablerade rekommendationerna handlar om lite fett och mycket kolhydrater, medan nya teorier om mycket fett och lite kolhydrater har vunnit anhängare. Men SBU har kommit fram till att det inte går att dra helt säkra slutsatser om högfettkostens långsiktiga effekter.
-De personer som ändå vill pröva måste följas upp noga av läkare, säger Christian Berne, professor i medicin vid Uppsala universitet och medlem av SBU:s expertgrupp, till DN.
Artikeln>
Inslag från SR:s Vetenskapsnyheter>
Rapporten>
Kommentar: Dagens kostråd vid diabetes "vilar på bräcklig grund" enligtvad SBU kommit fram till. SBU skulle ta fram underlag åt Socialstyrelsen avseende ev. nya kostråd till diabetiker. För den som hoppats på att SBU skulle komma fram till kostråd som håller nere blodsockret blev resultatet av utredningen ingen hit. Vad man däremot kan glädjas åt är att man konstaterar just att dagens kostråd saknar bra vetenskap. Fältet borde alltså ligga öppet för små framsteg i fortsättningen. Ingen kan i vart fall påstå att dagens kostråd till diabetiker vilar på någon vetenskap. Och det är bra.
//L-E L
3 kommentarer hittills...
Det är helt klart en delseger, ett litet steg i rätt riktning. SBU konstaterar att fisk och grönsaker är bra men sedan kommer den dräpande formuleringen:"Litteraturgenomgången har inte funnit underlag för slutsatser om andra centrala komponenter i kostrekommendationerna, som fullkornsprodukter och fettmängd. Inget vetenskapligt stöd har framkommit vare sig för eller emot en ändring av dagens diabeteskostrekommendationer."Klippt från SBU:s hemsida
Jag förstår inte problemet, det är samma sak som om de skulle diskutera hur mycket nötter en nötallergiker ska rekommenderas att äta! Hur kan det vara så svårt att inse att mat som gör en människa sjuk bör undvikas! Om det nu inte är att allt handlar om pengar förstås som vi ju vet att det gör!
På sidorna 18-19 i sammanfattningen finns följande att läsa:"Med tanke på det vetenskapliga underlaget för kostråd vid diabetes är så bräckligt, finns det skäl att vara försiktig med tolkningarna när det gäller val av kostregim vid diabetes. Det pågår nu ett stort antal studier som förmodligen håller högre kvalitet än många av de studier som ingår i denna rapport."I SBU:s uppgift låg att studera det vetenskapliga underlaget för kostråden till diabetiker och man konstaterar att dessa är bräckliga. Att LCHF, trots mängder av positiva berättelser av dess brukare, inte får explicit stöd är naturligt då denna behandlingsform ligger på total kontrakurs med de traditionella råden och därför inte utsatts för tillräckligt omfattande studier för att kvalificera sig till gruppens litteraturgenomgång.Anmärkningsvärt är man inte finner signifikanta stöd för de traditionella kostråden annat än i kombination med motion! Tagna för sig är de i princip verkningslösa. Vad är det då som har inverkan?Jag antar att många LCHF-förespråkare är besvikna på utfallet, men vad hade ni egentligen väntat er? Läs igenom nästa citat och fundera på vad de faktiskt innebär."Resultaten från ett fåtal välgjorda studier skulle mycket väl kunna förändra våra slutsatser. Därför måste det finnas en beredskap att ompröva slutsatserna i denna rapport."Detta är nyckelmeningarna i hela rapporten och jag förväntar mig studier som kommer att ge resultat som tillfredsställer både SBU:s krav och våra intressen.En nöjd Erik Edlund
Nytt i shoppen!
Ostknappar 39 SEK
Grillad parmesanost Perfekt snacks 0g kolhydrater
i webshoppen!