08-26 2009 
Nutrition and Metabolism Society kommenterar det senaste utspelet mot lchf från kostetablissemanget:
Forskare använder muterade möss framställda genom “genetic engineering” att vara extra mottagliga för hjärtsjukdom för att “bevisa” att kolhydratreducerad kost skulle skada kärlen.
Defekter i lipoproteinet Apo E-/- orsakar defekter i förmågan att hantera kolesterol.
Eftersom studier på människor visar fördelar av lågkolhydratskoster och att lågfettskoster misslyckats, är det nödvändigt för näringsetablissemanget att komma upp med fler och mer obskyra metoder att attackera lågkolhydratskost. Ett sätt är att utveckla muterade djurmodeller, att använda en udda kost som människor aldrig skulle konsumera, kalla dem lågkolhydratkost, och sedan påvisa något sjukligt. Eftersom möss inte har någon tendens till åderförkalkning, var det nödvändigt för Dr Foo och medarbetare att använda en ApoE-/- mutant och en löjligt hög proteinkost för att beskylla lågkolhydratskoster, vilka är användbara alternativ för många människor som lider av fetma diabetes och metabola syndromet. I enlighet med sina principer för vetenskaplig forskninng, låter författarna bli att citera de talrika studier som visar fördelar med lågkolhydratskoster, jämfört med den lågfettsdiet som tillämpats under fetma- och diabetesepidemin. Att National Institute of Health ( NIH) fortsätter sponsra denna typ av snedvinklad forskning är antagligen ett mindre politiskt problem I hälso- och sjukvården, men borde ändå bekymra de människor som funderar over vad de borde äta.
Enligt Richard D. Feinman, Professor i biokemi vid Downstate Medical Center i New York: "Det är ett misstag att betrakta ett experiment i en muterad musstam, som om att det motbevisade den vetenskapliga litteraturen där åtskilliga liknande försök på människor klart visar fördelen med kolhydratrestriktion för alla markörer av metabola syndromet. Av någon anledning uppmärksammas dessa studier inte av media. Jag anar att dessa vetenskapliga framsteg inte är tillräckligt heta ämnen för ”headline news stories”, när det rör de bevisade hälsoeffekterna av minskat kolhydratintag."
ÖVERSÄTTARE Docent Ralf Sundberg
Kommentar från Docent Sundberg: Kostetablissemanget har råd att använda mediabyråer. Det är så deras brus trummas ut för att förvilla. Det finns idag 25000 vetenskapliga tidskrifter, och var femte minut kommer en ny artikel. Kommersiella intressen planterar artiklar hos vetenskapsjournalisterna innan artiklar publiceras. Det är bara dessa nyheter vi vanliga människor får veta. Planterade av kommersiella intressen alltså. Visst är det skrämmande.
Nedan följer originaltexten:
Metabolism Society Press Release
Researchers use mutant mice genetically engineered to be susceptible to heart disease to 'prove' carbohydrate restricted diets may harm arteries.
Defects in ApoE -/- result in defects in processing blood cholesterol.
As human studies continue to show the benefits of low carbohydrate diets and the general failure of low-fat diets, it is necessary for the nutritional establishment to find more and more obscure methods of attacking dietary carbohydrate restriction.
One method is to prepare mutant animal models, to use odd diet that humans would never consume, call them low carbohydrate diets and then show some deficit. Because mice are not generally susceptible to atherosclerosis, it was necessary for Foo and coworkers to use an ApoE-/- mutant and a ridiculously high protein diet to vilify low carbohydrate diets which have been a useful alternative for many people suffering from obesity, diabetes and metabolic syndrome.
In keeping with the traditions in scientific of research, the authors do not cite the numerous studies showing benefit of low carbohydrate diets compared to the low fat diet that has been in place during the obesity and diabetes epidemic. That the NIH and other government agencies continue to fund this kind of biased research is probably a minor political problem in health care but should still be of concern to people who are confused about what their diet should be.
According to Dr. Richard D. Feinman, Biochemistry Professor at Downstate Medical Center in NY, "It is a mistake to consider one experiment in a mouse mutant over riding the scientific literature where similar research trials on actual human beings clearly show benefit of carbohydrate restriction for all markers of metabolic syndrome. For some reason these studies are not the ones picked up by the media. I suppose actual advances in science aren't s hot topics for headline news stories when it concerns the proven benefits of carbohydrate restriction."
Volek JS, Ballard KD, Silvestre R, Judelson DA, Quann EE, Forsythe CE, Fernandez ML, Kraemer WJ: Effects of dietary carbohydrate restriction vs low-fat diet on flow-mediated dilation. Metabolism 2009.
Volek JS, Phinney SD, Forsythe CE, Quann EE, Wood RJ, Puglisi MJ, Kraemer WJ, Bibus DM, Fernandez ML, Feinman RD: Carbohydrate restriction has a more favorable impact on the metabolic syndrome than a low fat diet. Lipids 2009, 44(4):297-309.