Vitt bröd och socker farligare än fett

05-29 2010 

Risken för hjärt- och kärlsjukdomar är större om man äter vitt bröd än om man äter mättat fett. Det hävdar forskare vid Klinisk Epidemiologisk Afdeling vid Aarhus Universitetssjukhus i Danmark.

Det är de först i världen med att bevisa, skriver LandbrugsAvisen och hänvisar till 24 timer.
Forskarna har undersökt 53 000 danskar och deras kostvanor och slutsaten är att risken för blodpropp stiger med 33 procent om man ersätter mättat fett med kolhydrater och socker.
Studien kommer att publiceras i American Journal of Clinical Nutrition.

Notisen>

Kommentar:
Det är små steg som tas hela tiden och på olika håll. Livsmedelsverket har backat från att vi ska äta bröd till varje måltid till att vi ska välja fullkornsprodukter om vi gör det. Snart kommer inte bara vitt bröd utan även annat bröd att vara något som inte rekommenderas. 

//L-E L


Namn:
Epost:
Kommentar:

Säkerhetskod
Ange koden som visas ovan, i rutan nedan
Lämna kommentar  Avbryt 

Nytt i shoppen!

Ostknappar 39 SEK

Grillad parmesanost
Perfekt snacks
0g kolhydrater

i webshoppen!