Kvinnor som solar löper mindre risk att drabbas av så kallad åldersdiabetes. Det visar en studie gjord vid Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge och Skånes Universitetssjukhus i Lund. Solning visar sig vara en av de viktigaste skyddfaktorerna, säger docent Pelle Lindqvist.

– Tillsammans med viktnedgång och träning ser aktiva solvanor ut att vara den viktigaste preventiva åtgärden mot typ 2-diabetes, säger Pelle Lindqvist.
40 000 kvinnor i åldrarna 25 till 64 år har följts under elva år och de som solade hade 30 procent mindre risk att få typ 2-diabetes jämfört med dem som undvek solen. Det innebär att 600 kvinnor varje år slipper att få typ 2-diabetes på grund av att de har det forskarna kallar aktiva solvanor.
– De som solar på sommaren, på vintern åker söderut eller solar solarium, säger Pelle Lindqvist.
Enligt forskarna bakom studien skall man i solfattiga Norden vara ute i solen när den är som starkast, men man skall absolut inte bränna sig. D-vitamin produceras i kroppen med hjälp av solljus och just D-vitamin kan vara en förklaring till varför solande skyddar mot typ 2-diabetes.
– Man vet att om man bor i Sverige eller Norden då har man D-vitaminbrist under en stor del av året. Och man vet att D-vitaminbrist försämrar sockeromsättningen i kroppen, säger Pelle Lindqvist.
Läs mer>
Kommentar:
Intressant med D-vitaminet. Runt ekvatorn är förekomsten av typ 1-diabetes betydligt lägre än på andra håll. D-vitamin kommer säkert att vara på tapeten mycket i fortsättningen. Hoppas bara att det inte blir inskränkningar i rätten att köpa D-vitamintillskott. Det kan lätt bli sådana när läkemedelsbranschen hotas av naturligare lösningar än mediciner.
//L-E L