2-årig studie visar att LCHF minskar riskfaktorerna för hjärtsjukdom

08-03 2010 

En ny studie har publicerats som jämfört LCHF med lågkaloridiet. Det var 307 personer i snittåldern 45 år med ca 36 i BMI som ingick i studien. De som åt LCHF skulle dra ned kolhydratintaget till 20 gram per dag. Lågkalorigruppen skulle hålla sitt energiintag nere vid 12-1500 kcal/dag (kvinnor) resp. 15-1800 (män).

Båda grupperna skulle ändra livsstil; "“comprehensive lifestyle modification program”"

LCHF-gruppen fick följa Atkinsmodellen som innebär att man ska börja äta kolhydrater igen. Efter 3 månader skulle LCHF-gruppen öka kolhydratintaget med 5 gram/dag per vecka.

Resultatet blev att viktnedgången höll sig tämligen lika i de båda grupperna. Lågkalorigruppen skulle inte öka sitt kaloriintag efter 3 månader utan det vara bara LCHF-gruppen som skulle återgå till vanligare intag.

Gary D. Foster som ansvarade för studien säger att lågkolhydratkost inte är den fara för hjärtat som experter en gång i tiden var rädda för. I studien står: "A low-carbohydrate diet is associated with favorable changes in cardiovascular disease risk factors at 2 years."

Bild på Gary D. Foster från www.livinlavidalowcarb.com

Läs mer>

Kommentar:

Det är synd att det ska vara så svårt att få göra en riktig LCHF-studie där kolhydraterna inte återinsätts. Atkins-modellen är känd i USA och det är kanske därför som denna modell med att återigen börja äta det som gjorde att man blev sjuk och fet används.

//L-E L

08-03 2010

Intressant att HDL / LDL fördelningen var så markant bättre i LCHF gruppen även på sikt.

08-03 2010

Studera grafen i länken och följ utvecklingen av triglycerider och VLDL. Efter 12 veckor fick LC-arna återintroducera kolhydrater i kosten. Den inledande dramatiska sänkningen bröts omgående och efter 2 år hade LC-arna (som nu åt en hel del kolhydrater) nått samma nivåer som LF-arna.

Antag att man tillåtit LF-gruppen att öka kaloriintaget efter samma mönster, vad hade hänt då?

08-03 2010

Sant sant, ok så länge de körde strikt LCHF så såg det alltså bra ut, när de återinförde kolhydraterna igen så blev det givetvis så att det återgick.

08-03 2010

Det mest intressanta är ju att detta är ytterligare en tvåårig randomiserad studie som inte visar på några negativa effekter av lågkolhydrat. Det blir allt svårare för förespråkarna av fettsnål kost att hävda att det är trovärdigt att lågkolhyrdat skulle vara skadligt på sikt.

Sedan kan man ju som sagt önska att lågkolhydratgruppen inte skulle gå upp i kolhydrater lika snabbt. Här är förklaringen att det är Atkins man testat men det Atkins förespråkade är att man sakta ska öka kolhydratsintaget och stoppa det ökade KH-intaget om man går upp i vikt. Detta har uppenbarligen inte gjorts i denna studie.


Namn:
Epost:
Kommentar:

Säkerhetskod
Ange koden som visas ovan, i rutan nedan
Lämna kommentar  Avbryt 

Nytt i shoppen!

Ostknappar 39 SEK

Grillad parmesanost
Perfekt snacks
0g kolhydrater

i webshoppen!