Mättat fett associerat med lägre risk för hjärtkärlsjukdom enligt ny studie

09-22 2010 

 

Enligt John Briffas blogg kommer det i nästa månads nummer av American Journal of Nutrition  att presenteras en studie som följt 58 000 japaner under 14 år. Studien har utvärderat relationen mellan intag av mättat fett och risken för död i hjärtkärlsjukdomar.

Forskarna tittade på olika former av hjärtkärlsjukdomar och undersökte hur risken för dem påverkades av intag av mättat fett. 

Resultaten blev att jämfört med dem som åt minst mängd mättat fett hade de som åt mest mättat fett:

 - Ingen ökad risk för död i hjärtinfarkt, hjärtfel eller plötsligt hjärtstopp

- Ingen eller minskad risk för hjärnblödning

- Minskad risk för död i blodpropp i hjärnan

- Minskad risk för stroke i alla former (-31 %)

Högre intag av mättat fett var totalt sett associerat med minskad risk för död i hjärtkärlsjukdomar (-18 %)

(uppgifterna från Briffas blogg)

Läs studien>

Kommentar:

Ja, vad ska man säga? Det blir allt svettigare för de professorer som kört ned sig i de djupa hjulspåren angående det mättade fettets farlighet. Jag är inte avundsjuk på dem. Vi får säkert höra mer om denna studie.

//L-E L

09-22 2010

Nu börjar det bli drag, vill jag lova. Härligt!
KRAM eva-britt

10-12 2010

Ingen ökad risk för död i hjärtinfarkt, hjärtfel eller plötsligt hjärtstopp


Namn:
Epost:
Kommentar:

Säkerhetskod
Ange koden som visas ovan, i rutan nedan
Lämna kommentar  Avbryt 

Nytt i shoppen!

Ostknappar 39 SEK

Grillad parmesanost
Perfekt snacks
0g kolhydrater

i webshoppen!