
Den senaste tiden har ett par så kallade observationsstudier om kost uppmärksammats i Sverige. Dels Uppsalastudien som hävdar att lågkolhydratkost är förenad med ökad dödlighet och dels en som hävdar att vegetarisk lågkolhydratkost är bättre än animalisk. Men samvariation är inte samma sak som orsakssamband vilket denna studie om mäns rakning visar.
År 2002 publicerades en liknande observationsstudie i American Journal of Epidemiology med den intressanta titeln (fritt översatt till svenska) "Rakning, koronär hjärtsjukdom och stroke - Caerphilly studien". Studien finns att läsa på engelska här. (i pdf-format). 2438 medelålders män följdes i 20 års tid och slutsatsen var att av män som rakade sig mer sällan än en gång om dagen hade 45 % dött under perioden. Motsvarande siffra för de män som rakade sig minst en gång om dagen var bara drygt 31 %.
Det finns alltså en mycket stark samvariation mellan att raka sig sällan och förtida död. Kan man av det dra slutsatsen att rakning förhindrar förtida död? Nej, självklart inte! Författarna till studien identifierar ett antal saker som skiljer männen som rakar sig sällan från de som gör det oftare. De var bland annat kortare, mer sällan gifta, arbetade i motsvarande LO-yrken och rökte mer. Så författarna utgår från att faktorer som ökad rökning och sociala faktorer mestadels förklarar den ökade dödligheten i olika sjukdomar även om de inte är helt säkra på att den förklarar den ökade dödligheten i stroke.
Det är bara randomiserade (lottade) studier som verkligen kan bevisa orsakssamband. Samvaritioner som exemplet ovan med rakning är ointressanta eftersom det finns hundratals olika faktorer som skiljer de olika grupperna åt och vi kan aldrig veta säkert vilken (eller vilken kombination) det är som ger utslaget. Så exempelvis Uppsalastudien som visar att de påstådda lågkolhydratsätarna ( nej de åt 42 E-% kolhydrater) hade högre dödlighet visar nog bara samma sak som i ovanstående rakningsstudie. De som påstods äta lågkolhydrat var nog snarare en samling människor som brydde sig mindre om sin hälsa, rökte mer, motionerade mindre och hade en situation av mer social stress. Och äter man 42 % kolhydrater kan man äta mycket skräpmat. Kostdoktorn har skrivit om Uppsalastudien här.
Sådana studier säger inget om orsakssamband. Därför är de värdelösa.
/Per Wikholm, LCHF.se