LCHF.se Nyheter Senaste nytt 991 inlägg
maj 2012
april 2012
mars 2012
februari 2012
januari 2012
december 2011
november 2011
oktober 2011
september 2011
augusti 2011
juli 2011
juni 2011
maj 2011
april 2011
mars 2011
februari 2011
januari 2011
december 2010
november 2010
oktober 2010
september 2010
augusti 2010
juli 2010
juni 2010
maj 2010
april 2010
mars 2010
februari 2010
januari 2010
december 2009
november 2009
oktober 2009
september 2009
augusti 2009
juli 2009
juni 2009
01-09 2011
Nu är det bevisat i en riktigt bra studie att en fettrik medelhavskost med nötter och olivolja, förebygger diabetes mycket bättre än fettsnål kost. Läkaren Anders Tengblad (Diabetes Doc) skriver om denna epokgörande studie på sin blogg här. En sammanfattning av studien finns här.Kommentar: Detta är stort, riktigt stort! Det är en vetenskaplig studie av absolut högsta kvalitet - en så kallad randomiserad (lottad), kontrollerad (har kontrollgrupp) studie eller RCT (Randomized Controlled Trial) som det heter på fint vetenskapligt språk. Och inte nog med det, det är en riktigt stor sådan med över 400 deltagare som pågått i 4 år. Men framförallt - det är en RCT med så kallad hård ändpunkt. Med hård änpunkt menas antingen död eller insjuknande i en allvarlig sjukdom, i denna studie är det insjuknande i diabetes efter gängse kriterier. I de flesta andra koststudier nöjer man sig med att bara mäta så kallade surrogatvariabler, vilket kan vara sådant som kolestrolvärden eller blodtryck som är associerat med ökad risk för sjukdom men inte är samma sak som sjukdom. Det är precis en studie som denna som verkligen kan bana väg för ett paradigmskifte på kostens område. Hade denna studie varit publicerad innan SBU 2010 kom med sina kostråd för diabetiker hade nog slutresultatet blivit annorlunda. Denna studie visar nämligen mycket tydligt att den fettsnåla kosten som är standardrådet till diabetiker inte förebygger utvecklingen av diabetes medan en fettrik medelhavskost med mycket olivolja eller nötter däremot gör det. Det var patienter med hög risk för att utveckla diabetes som deltog i studien. Denna nya studie slår undan benen på tidigare studier där man enbart undersökt fettsnål kost i kombination med motion. /Per Wikholm
Nu är det bevisat i en riktigt bra studie att en fettrik medelhavskost med nötter och olivolja, förebygger diabetes mycket bättre än fettsnål kost. Läkaren Anders Tengblad (Diabetes Doc) skriver om denna epokgörande studie på sin blogg här. En sammanfattning av studien finns här.
Kommentar: Detta är stort, riktigt stort! Det är en vetenskaplig studie av absolut högsta kvalitet - en så kallad randomiserad (lottad), kontrollerad (har kontrollgrupp) studie eller RCT (Randomized Controlled Trial) som det heter på fint vetenskapligt språk. Och inte nog med det, det är en riktigt stor sådan med över 400 deltagare som pågått i 4 år. Men framförallt - det är en RCT med så kallad hård ändpunkt. Med hård änpunkt menas antingen död eller insjuknande i en allvarlig sjukdom, i denna studie är det insjuknande i diabetes efter gängse kriterier. I de flesta andra koststudier nöjer man sig med att bara mäta så kallade surrogatvariabler, vilket kan vara sådant som kolestrolvärden eller blodtryck som är associerat med ökad risk för sjukdom men inte är samma sak som sjukdom.
Det är precis en studie som denna som verkligen kan bana väg för ett paradigmskifte på kostens område. Hade denna studie varit publicerad innan SBU 2010 kom med sina kostråd för diabetiker hade nog slutresultatet blivit annorlunda. Denna studie visar nämligen mycket tydligt att den fettsnåla kosten som är standardrådet till diabetiker inte förebygger utvecklingen av diabetes medan en fettrik medelhavskost med mycket olivolja eller nötter däremot gör det. Det var patienter med hög risk för att utveckla diabetes som deltog i studien.
Denna nya studie slår undan benen på tidigare studier där man enbart undersökt fettsnål kost i kombination med motion.
/Per Wikholm
1 kommentarer hittills...
Håller med om att detta är riktigt tungt. Något som ingen verkar ha tryckt på är de sista två meningarna i sammanfattningen: "In all study arms, increased adherence to the MedDiet was inversely associated with diabetes incidence. Diabetes risk reduction occurred in the absence of significant changes in body weight or physical activity."Alltså ju mer de som lottades att äta fettrik mat höll sig till den feta maten desto mindre var förekomsten av diabetes. Om vi nu tänker efter så innebär detta motsatsvis att Livsmedelsverkets fettsnåla kostråd inte hindrar uppkomsten av diabetes utan fastmer gör att sjukdomen lättare kan uppkomma(!). Nu riktar sig ju Livsmedelsverkest kostråd till friska men detta visar att kostråden för de friska kan vara rent av farliga för de som har dispositionen att få diabetes. Detta är alltså en riktig käftsmäll åt fettsnål kost. Dock inte troligt att journalisterna uppfattar detta. Kanske någon med kontakter kan tipsa?Sista meningen i sammanfattningen: Ofta (alltid nästan) får man höra att diabetesproblemen försvann pga viktnedgång och inte pga maten. Motion anses också mycket viktigt. Här ser man nu att varken viktnedgång eller motion var något som påverkade huruvida diabetes uppkommer. Frågan är om det då heller påverkar livskvalitén för den som redan har diabetes. I mitt tycke verkar det vara maten som är nyckeln till att slippa få diabetes liksom att det är nyckeln till att slippa diabetesproblem för den som redan har sjukdomen.//L-E L Ändrad: 2011-01-09 10:01:11
Nytt i shoppen!
Ostknappar 39 SEK
Grillad parmesanost Perfekt snacks 0g kolhydrater
i webshoppen!