LCHF.se Nyheter Senaste nytt 992 inlägg
maj 2012
april 2012
mars 2012
februari 2012
januari 2012
december 2011
november 2011
oktober 2011
september 2011
augusti 2011
juli 2011
juni 2011
maj 2011
april 2011
mars 2011
februari 2011
januari 2011
december 2010
november 2010
oktober 2010
september 2010
augusti 2010
juli 2010
juni 2010
maj 2010
april 2010
mars 2010
februari 2010
januari 2010
december 2009
november 2009
oktober 2009
september 2009
augusti 2009
juli 2009
juni 2009
01-31 2011
Nu inleder UNT en serie på tre artiklar om vår kost. Den första handlar om att kosten blivit sötare och fetare. UNT-artikeln kan läsas här.Kommentar: Vi äter mer sedan 80-talet och framförallt är det godis, läsk, pasta och ris som ökat. Snabba kolhydrater som får blodsocker och insulinet att rusa i höjden och snabbt gör oss hungriga igen. Här haltar Livsmedelsverkets argumentation betänkligt. Anledningen att vi blir feta enligt verket är att vi är så dåliga på att följa kostråden. Men när däremot den minskade dödligheten i hjärt- och kärlsjukdomar ska diskuteras då är de bergsäkra på att det är svenkarnas följsamhet mot kostråden om mindre mättat fett som är huvudorsaken till minskningen. Jag ser fram emot de kommande artiklarna i miniserien. Det är UNT:s journalist Niklas Skeri som skriver, samme journalist som ledde tv-debatten mellan mig och Irene Mattisson i UNT 24. Han har pratat lite med mig om den intressanta viktstabilitetsstudien som kom för några månader sedan och visade att tallriksmodellen gynnade viktuppgång. /Per Wikholm
Nu inleder UNT en serie på tre artiklar om vår kost. Den första handlar om att kosten blivit sötare och fetare. UNT-artikeln kan läsas här.
Kommentar: Vi äter mer sedan 80-talet och framförallt är det godis, läsk, pasta och ris som ökat. Snabba kolhydrater som får blodsocker och insulinet att rusa i höjden och snabbt gör oss hungriga igen. Här haltar Livsmedelsverkets argumentation betänkligt. Anledningen att vi blir feta enligt verket är att vi är så dåliga på att följa kostråden. Men när däremot den minskade dödligheten i hjärt- och kärlsjukdomar ska diskuteras då är de bergsäkra på att det är svenkarnas följsamhet mot kostråden om mindre mättat fett som är huvudorsaken till minskningen.
Jag ser fram emot de kommande artiklarna i miniserien. Det är UNT:s journalist Niklas Skeri som skriver, samme journalist som ledde tv-debatten mellan mig och Irene Mattisson i UNT 24. Han har pratat lite med mig om den intressanta viktstabilitetsstudien som kom för några månader sedan och visade att tallriksmodellen gynnade viktuppgång.
/Per Wikholm
2 kommentarer hittills...
Kul att se kommentarerna under UNT- artikeln, ingen håller med Livsmedelsverket och deras idéer, fyllde själv på med en till i samma anda.
Vi vet jo alle at tallriksmodellen gir viktuppgang, det har vi jo redan prövd för vi gick över til LCHF.Och ble medicinfri med strikt LCHF.Håller med dej, Per.
Nytt i shoppen!
Ostknappar 39 SEK
Grillad parmesanost Perfekt snacks 0g kolhydrater
i webshoppen!