
Under lång tid har det propagerats för att det bästa man kan göra för att rädda klimatet på vår jord är att sluta äta kött. Nu visar en första studie betälld av Livsmedelsverket att skräpmat som godis, läsk och chips har stor klimatpåverkan trots att de är näringsfattiga och nästan bara innehåller tomma kalorier.
Här är pressmeddelandet från Livsmedelsverket som bland annat visar att skumgodis har lika stor klimatpåverkan som fläskkött. Några citat:
"Godis och chips har betydligt större klimatpåverkan än äpplen, mjölk och bröd. Det framgår av en studie som har gjorts av SIK, Institutet för Livsmedel och Bioteknik, på uppdrag av Nordiska ministerrådet och Livsmedelsverket. Det är första gången som godisets påverkan på miljön har analyserats."
" – Kött är den livsmedelsgrupp som normalt har störst klimatpåverkan. Därför är det anmärkningsvärt att en påse skumgodis har lika stor klimatpåverkan som en portion fläskkött, säger Anna-Karin Johansson."
Kommentar: Kött har länge fått stå vid skampålen i klimatdebatten. Delvis är det befogat eftersom tyvärr köttindustrin alltmer använder spannmål och soja för at föda upp djur som inte alls är anpassade för denna föda. Det är såväl djurplågeri som onödigt slöseri med fossila bränslen. Gräsbetande kött har däremot en positiv inverkan på klimatet. Intressant att Livsmedelsverket nu börjat intressera sig för skäpmatens påverkan på klimatet. Nästa steg jag ser fram emot är en analys av den upphaussade fruktens klimatpåverkan som transporteras världen över, ofta med lastbilar tvärsöver Europa och ibland till och med med flyg. Men det är kanske att hoppas på för mycket.
/Per Wikholm