
En stor observationsstudie anses visa att män som dricker mer än sex koppar kaffe om dagen minskar risken att insjukna i dödlig prostatacancer med 60 procent. Bland annat Dagens Nyheter skriver om detta här.
Kommentar: Detta är en observationsstudie och sådana studier ska man ta med en stor nypa salt (fast det är godare med grädde i kaffet). Om du såg komikern Tom Naugton´s föreläsning som vi skrev om tidigare här på LCHF.se så vet du varför man inte ska ta observationsstudier på alltför mycket allvar. I korthet går det inte att utreda orsak och verkan i dessa studier. Det man ser är bara att olika saker samvarierar vilket inte betyder att det ena orsakar det andra. En klassisk sådan observation är till exempel att män som rakar sig minst en gång om dagen har mindre risk för hjärtsjukdom än män som rakar sig sällan. Det bevisar inte att lite skäggstubb ger hjärtinfarkt. Tittar man närmare på de som rakade sig sällan så visade det sig att de oftare rökte, motionerade mindre, oftare var arbetslösa och oftare var frånskilda. Rökning, mindre motion och social stress är rimligare orsaker till hjärtsjukdom än rakning men sådant kan aldrig en observationsstudie fastställa. För det krävs riktiga, kontrollerade vetenskapliga interventionsstudier.
Med detta sagt så är ändå denna studie en av de bättre observationsstudierna. Som jag förstår mediarapporteringen så handlar det om Harvardstudien Health Professionals vilket är en studie på manlig sjukvårdspersonal som pågått sedan 80-talet. Det finns en motsvarande, lika stor och lång studie på kvinnliga sjuksköterskor som Harvard bedriver. Fördelen med dessa studier är att de inte i lika hög grad jämför äpplen och päron då den observerade gruppen är mer homogen med liknande utbildning och social status. De har också en regelbunden uppföljning av bland annat kostvanor var fjärde år medans många andra observationsstudier nöjer sig med att låta deltagarna fylla i ett formulär under en vecka, en enda gång. Sedan kollar man upp 20 år senare vilka som drabbats av olika sjukdomar och drar slutsatser som om deras kostvanor varit konstanta under 20 år.
Ändå har dessa stora Harvardstudier visat fel ibland. Exempelvis vad gällde påståendet att P-piller skyddade mot bröstcancer, vilket kan ses i Tom Naugtons föreläsning. Så om kaffe skyddar mot prostatacancer vet vi inte säkert. Kaffe är ett av de livsmedel som ena dagens lyfts fram som hälsosamt för att nästa dag hängas ut som livsfarligt. Vad gäller viktnedgång finns det två läger om kaffe där den ena hävdar att ökar fettförbränningen medan det andra lägret hävdar att kaffe ger ett insulinpåslag som förhindrar fettförbränning. Så vad gäller kaffe så brukar mitt råd bli: Lagom är bäst - drick några koppar om dagen! Framtiden får utvisa om det var rätt.
/Per Wikholm