LCHF.se Nyheter Senaste nytt 992 inlägg
maj 2012
april 2012
mars 2012
februari 2012
januari 2012
december 2011
november 2011
oktober 2011
september 2011
augusti 2011
juli 2011
juni 2011
maj 2011
april 2011
mars 2011
februari 2011
januari 2011
december 2010
november 2010
oktober 2010
september 2010
augusti 2010
juli 2010
juni 2010
maj 2010
april 2010
mars 2010
februari 2010
januari 2010
december 2009
november 2009
oktober 2009
september 2009
augusti 2009
juli 2009
juni 2009
06-21 2011
Det kan vara kostvanorna som gör att svenska barn blir glutenintoleranta tidigare än barn i andra länder, visar ny forskning som presenteras i sommar. En delrapport i den internationella så kallade Teddy-studien visar att svenska barn tidigare har förhöjda nivåer av antikroppar mot gluten än barn från andra länder med samma genetiska förutsättningar. Antikropparna innebär att de är i riskzonen för att utveckla glutenintolerans. I slutet av 1980-talet femdubblades plötsligt antalet nya fall av glutenallergi bland barn i Sverige. Kostråden till nyblivna föräldrar ändrades, så att barn skulle börja äta gluten i små mängder för att hinna vänja sig vid ämnet. Samtidigt minskades mängden gluten i den välling som ges till de minsta barnen. Efter det sjönk antalet barn med glutenintolerans till samma nivå som tidigare. –Det tyder på att kosten har stor betydelse, säger Daniel Agardh. Men uppgifterna från Teddy-studien visar att även med ändrade kostråd och minskad mängd gluten i välling, så sticker de svenska barnen ut genom att tidigare utveckla glutenintolerans. Läs hela artikeln i Svenska Dagbladet här. Kommentar: Som vanligt när det rapporteras i media om vetenskap om kost och hälsa så utsmyckas även denna artikel med massa resonemang om olika gener som skulle kunna vara orsaken till sjukdomen. Logiken i detta är att journalister tycker att det är mer spännande att skriva om gener med konstiga bokstavs- och sifferkombinationer än om mat. Forskarna å sin sida vet att det blir lättare att få forskningsanslag om man har hittat en gen som orsakar en sjukdom än om man hittar ett födoämne som orsakar sjukdomen. Det intressanta med denna artikel är att forskarna i detta fall tvingas krypa till korset och medge att den mest sannolika orsaken till att svenska barn har mer glutenintolerans än andra har med maten (läs vällingen) att göra snarare än med unika svenska gener. Vällingen är en svensk specialité som på 80-talet proppades full med vetemjöl vilket fick glutenintoleransen att skjuta i höjden. Innehållet i vällingen ändrades då så att det vetet byttes ut mot havre som innehåller mindre gluten. I andra länder är det vanligare att man efter amningen går över till bröstmjölksersättning som oftare är baserade på glutenfria ingedienser som majs och ris. De slutsatser som jag tycker man ska dra av rapporten är att strunta i den svenska spannmålsbaserade vällingen. Amma så långt det går och gå sedan över till mjölk och mosad, riktig mat, gärna så fri från spannmål som möjligt. En slutsats som jag personligen tycker att vi inom LCHF-rörelsen bör börja dra är att inte bara titta på kolhydraterna. Att baka "LCHF-bröd" med gluten (som är ett protein) istället för mjöl som vissa gör, anser jag mycket tveksamt. Ur vissa hälsoaspekter är vete mycket värre än exempelvis ris även om kolhydratsmängden är densamma. Vete innehåller både gluten och lektiner. Lektinerna gör att tarmen läcker in proteiner i blodet vilket kan ge upphov till en rad olika allergiska, autoimmuna och inflammatoriska sjukdomar. /Per Wikholm
Det kan vara kostvanorna som gör att svenska barn blir glutenintoleranta tidigare än barn i andra länder, visar ny forskning som presenteras i sommar. En delrapport i den internationella så kallade Teddy-studien visar att svenska barn tidigare har förhöjda nivåer av antikroppar mot gluten än barn från andra länder med samma genetiska förutsättningar. Antikropparna innebär att de är i riskzonen för att utveckla glutenintolerans.
I slutet av 1980-talet femdubblades plötsligt antalet nya fall av glutenallergi bland barn i Sverige. Kostråden till nyblivna föräldrar ändrades, så att barn skulle börja äta gluten i små mängder för att hinna vänja sig vid ämnet. Samtidigt minskades mängden gluten i den välling som ges till de minsta barnen. Efter det sjönk antalet barn med glutenintolerans till samma nivå som tidigare.
–Det tyder på att kosten har stor betydelse, säger Daniel Agardh. Men uppgifterna från Teddy-studien visar att även med ändrade kostråd och minskad mängd gluten i välling, så sticker de svenska barnen ut genom att tidigare utveckla glutenintolerans. Läs hela artikeln i Svenska Dagbladet här. Kommentar: Som vanligt när det rapporteras i media om vetenskap om kost och hälsa så utsmyckas även denna artikel med massa resonemang om olika gener som skulle kunna vara orsaken till sjukdomen. Logiken i detta är att journalister tycker att det är mer spännande att skriva om gener med konstiga bokstavs- och sifferkombinationer än om mat. Forskarna å sin sida vet att det blir lättare att få forskningsanslag om man har hittat en gen som orsakar en sjukdom än om man hittar ett födoämne som orsakar sjukdomen. Det intressanta med denna artikel är att forskarna i detta fall tvingas krypa till korset och medge att den mest sannolika orsaken till att svenska barn har mer glutenintolerans än andra har med maten (läs vällingen) att göra snarare än med unika svenska gener. Vällingen är en svensk specialité som på 80-talet proppades full med vetemjöl vilket fick glutenintoleransen att skjuta i höjden. Innehållet i vällingen ändrades då så att det vetet byttes ut mot havre som innehåller mindre gluten. I andra länder är det vanligare att man efter amningen går över till bröstmjölksersättning som oftare är baserade på glutenfria ingedienser som majs och ris. De slutsatser som jag tycker man ska dra av rapporten är att strunta i den svenska spannmålsbaserade vällingen. Amma så långt det går och gå sedan över till mjölk och mosad, riktig mat, gärna så fri från spannmål som möjligt. En slutsats som jag personligen tycker att vi inom LCHF-rörelsen bör börja dra är att inte bara titta på kolhydraterna. Att baka "LCHF-bröd" med gluten (som är ett protein) istället för mjöl som vissa gör, anser jag mycket tveksamt. Ur vissa hälsoaspekter är vete mycket värre än exempelvis ris även om kolhydratsmängden är densamma. Vete innehåller både gluten och lektiner. Lektinerna gör att tarmen läcker in proteiner i blodet vilket kan ge upphov till en rad olika allergiska, autoimmuna och inflammatoriska sjukdomar. /Per Wikholm
0 kommentarer hittills...
Nytt i shoppen!
Ostknappar 39 SEK
Grillad parmesanost Perfekt snacks 0g kolhydrater
i webshoppen!