
Det oberoende Cochrane samarbetet har gått igenom de bästa studierna som finns om saltets eventuella inverkan på hjärtkärssjukdom. Slutsatsen är att det saknas belägg för att saltreduktion minskar risken för kärlssjukdom.
Så här sammanfattar de sina slutsatser (min översättning):
"Att skära ner på mängden salt har inga klara fördelar i form av sannolikhet att dö eller drabbas av hjärt-kärlsjukdom. Hjärt-kärlsjukdom omfattar hjärtinfarkt, stroke, och behovet av hjärtkirurgi och är en viktig orsak till för tidig död och handikappande funktionsnedsättningar. Denna översyn gjordes med syftet att bedöma huruvida råd att skära ner på saltet i maten förändrar vår risk för död eller hjärt-kärlsjukdom. Intensivt stöd och uppmuntran för att minska saltintaget ledde till en minskning av saltintaget och en liten minskning av blodtrycket efter minst sex månader. Det fanns inte tillräckligt med information för att bedömma effekten av dessa förändringar i saltintag på dödsfall eller hjärt-kärlsjukdom. Ytterligare forskning behövs för att bekräfta vår slutsats att kostråd för att minska salt kan öka dödsfall hos personer med hjärtsvikt."
Hela sammanfattningen kan läsas här (engelska). Svenska Dagbladet har skrivit om studien och hela kontroversen om salt här.
Kommentar: Trista nyheter för Livsmedelsverken som länge benhårt trott på saltets farlighet. Nu tror inte jag att överkonsumtion av salt på något sätt är nyttigt. Många som börjar med LCHF drar sedan spontant drar ned på saltet vilket kan tolkas som att de anpassar sig till en mer "naturlig" nivå på saltintaget som vi är evolutionärt anpassade för. Men saltreduktion som effektivift medel att minska blodtryck och risken för hjärtsjukdom har länge varit starkt ifrågasatt.
Lite kuriosa: Det var faktiskt saltfrågan som 1998 fick vetenskapsjournalisten Gary Taubes - som tidigare skrivit mest om fysik - att börja intressera sig för kostfrågan. Taubes kom fram till att den vetenskapliga underbyggnaden för rekommendationerna om minskat saltintag var undermålig vilket fick honom att senare ge sig i kast med att avslöja den undermåliga vetenskapen bakom fettsnåla kostrekommendationer. Taubes är nu aktuell med boken "Varför vi blir feta" som finns i svensk översättning.
/Per Wikholm
PS. Tack till Toxiska Epistlar och Annika Dahlkvist blogg som först skrev om detta. DS.