Konsumtion av kaffebröd och kakor relateras till livmoderscancer

08-07 2011 

(Foto:  Dan Smith, Wickimedia Commons)

Kvinnor som är storkonsumenter av bullar och kakor insjuknar oftare i livmodercancer än kvinnor som sällan väljer att äta sådana sockerrika livsmedel.

Det framgår av en studie bland drygt 61 000 kvinnor i Uppsala och Västmanlands län, som publiceras i nätupplagan av den välrenommerade facktidskriften Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention.
– Våra resultat kan ses som ytterligare ett argument att hålla nere på konsumtionen av sockerhaltiga livsmedel överhuvud taget, säger professor Alicja Wolk vid Institutionen för miljömedicin vid Karolinska institutet.

Mer om denna studie kan läsas här på UNT.

Kommentar: Blir någon förvånad? Redan i början på 1920-talet lanserade den blivande Nobelpristagaren Otto Warburg teorin att cancerceller är beroende av ett högt blodsocker för att kunna växa till och sprida sig. Intet nytt under solen alltså. Synd bara att det ska behöva gå närmare 90 år innan denna sanning får spridning.

/Per Wikholm
 


Namn:
Epost:
Kommentar:

Säkerhetskod
Ange koden som visas ovan, i rutan nedan
Lämna kommentar  Avbryt 

Nytt i shoppen!

Ostknappar 39 SEK

Grillad parmesanost
Perfekt snacks
0g kolhydrater

i webshoppen!