
Ekot har idag ett riktigt fantasifullt reportage som påstår att det är den amerikanska köttlobbyn som ligger bakom dieter som Atkins och LCHF samt att dessa dieter är en "katastrof" för miljön och klimatet.
Här kär länken till Ekots reportage.'
Kommentar: Detta starkt vinklade inslag var väntat. Annika Dahlqvist berättade för några veckor sedan om intervjun med Eko-journalisten som inte ville lyssna på argument som om att gräsbetande djur är bra, inte dåligt för klimatet. Dessa svar från Annika är givietvis bortklippta i Ekot´s inslag eftersomde inte stämde med den berättelse Ekot ville berätta.
Hur förhåller sig då övriga uppgifter i inslaget till sanningen? Handlar LCHF om att äta mer kött? Svar nej, det handlar om att äta mer fett. Fett som smör som annars skulle ha bidragit till EU:s smörberg och dumpats på marknaden. Fett som kycklingvingar med skinn som annars skulle ha dumpats på marknaderna i Afrika och bidragit till att slå ut lokala producenter.
Är LCHF uppfunnet av amerikansk köttindustri? Nej, LCHF är en svensk företeelse. Sten Sture Skaldeman trodde från början när han av en slump startade med denna diet att han var först i världen med upptäckten, bara för att lära sig att han ahde flera föregångare genom världshistorien.
Sponsrar köttindustrin styrd forskning som visar på fördelar med lågkolhydratskost.? Ekots reportrar måste ha fått gräva länge för att få till denna story. I den väl genomförda Israeliska Shaistudien står visserligen Atkins Foundation med som finansiär men det är snarare undantaget som bekräftar regeln. Socker-, kolhydrats-, margarin- och växtoljeindustrin är har betydligt större kassakistor som de plöjer ned i styrd forskning. Läs gärna mitt tidigare inlägg om "Frankensteindieten som sänker ditt LDL-kolesterol" så förstår ni vad jag menar.
Organisationen ILSI (International Life Sciences Institute) är helt dominerad av kolhydrats- och margarinindustrin. Under lång tid leddes organisationen av Coca Colas näst högste chef. Det är ILSI som utarbetar de vetenskapliga underlagen som ligger till grund för WHO och EU:s kostråd.
/Per Wikholm