
Idag rapporterar TT med flera medier om en studie som visar att barn till stressade mammor oftare är överviktiga. Dåliga kostvanor med mycket läsk, chips och godis anges som orsak av forskarna bakom studien.
När mamma är stressad ökar risken för att barnen ska blir tjocka. Farorna ligger bland annat i tidsbrist och jätteutbudet av läsk och andra onyttigheter. Men barnfetma har också blivit en klassfråga.
Hos barn med en stressad mamma är övervikt fyra gånger vanligare, enligt avhandlingen som nyligen lades fram vid Uppsala universitet.
Även undervikt hos barn var vanligare hos stressade mammor, men sambandet var inte lika starkt.
– Känner man stress i sin föräldraroll orkar man kanske inte göra lika kloka livsmedelsval som man gör om man mår väl, säger forskaren Christina Stenhammar som genomfört studien.
...Fetma och övervikt bland barn har allt mer blivit en klassfråga, säger professor Claude Marcus vid Karolinska institutet.
– Övervikt och fetma ökar i grupper som har det svårare i vårt samhälle.
Myndigheterna måste sätta ner foten, anser Marcus.
– Det krävs tydliga riktlinjer, exempelvis om förbud mot godis, kakor och läsk i skolan. Om proffsen säger nej hjälper det föräldrarna att våga vara tuffare.
Kommentar: Inte särskilt förvånande resultat. Flera studier har visat att övervikt är en klassfråga. Välutbildade och hälsomedvetna föräldrar har sannolikt lättare att göra bättre matval än den stressade, ensamstående mamman. Likväl känns det trist att forskarna lägger all skuld på mammorna. De har sannerligen inte fått någon bra vägledning av de officiella kostråden och nyckelhålsmärkningen. Ett glas fruktjuice med lika mycket socker som i Coca Cola har lyfts fram som nyttigt och enligt tallriksmodellen ska nästan halva tallriken fyllas av potatis, ris eller pasta. Det ska dessutom vara bröd till varje måltid. Väljer man en nyckelhålsmärkt fruktyoughurt till frukost så får den innehålla 9 viktprocent socker (Coca Cola innehåller 11 procent) och före 2006 fick nyckelhålsmärkta fruktyoughurtar innehålla precis hur mycket socker som helst så länge fetthalten var högst 0,5 %.
Ljusningen i mörkret i artikeln är väl att Claude Marcus denna gång enbart talar om godis, kakor och läsk och inte alls om fett i standardmjölk och Bregott.
/Per Wikholm