
Att äta mycket fisk, grönsaker, bönor, frukt och fullkorn kan minska risken att få sämre minne och lägre koncentrationsförmåga på äldre dar. Den traditionella Medelhavsmaten skyddar hjärnan, visar en ny Uppsalastudie som presenterades på Riksstämman.
Läs mer i DN här.
Kommentar: Nej, detta är ingen "ny" studie. Det är vad jag kan förstå utifrån de knapphändiga uppgifter som finns, samma gamla Uppsala-studie där nya soppor kokas ihop på samma gamla spikar. Studien är för det första en obeservationsstudie, inte någon randomiserad interventionsstudie där orsak och verkan kan utredas. För det andra så är studien inte publicerad i någon vetenskaplig tidsskrift utan på sin höjd en powertpoint-presentation som gjorts på ett möte. Studien inleddes på 1970-talet bland ett antal 70-åringar i Uppsala och tolv år senare följde man upp hur deras hälsa utvecklats. Deltagaran fick fylla i en enkät om vad de åt (redan där finns en stor felkälla, det är välkänt från andra studier att sådana formulär ofta fylls i gravt felaktigt) och sedan utgår man från att de ätit på samma vis de nästföljande 12 åren.
Vi talar här alltså om 70-åriga män på 1970-talet. Män födda någonstans mellan 1910 och 1920. Gissningsvis hamnade flertalet av dessa på ett ålderdomshem (som det hette på den tiden) några år senare och tillagade sannolikt inte sin mat själva längre. I artikeln talas det om att "strikt" följa medelhavsdieten. Hur många 70-åringar i Uppsala på 1970-talet tror ni strikt följde medelhavsdieten? Inte många - OK det fanns några grekiska arbetskraftsinvandrare på denna tid då Uppsala fortfarande var känd som en industristad - men i övrigt så tror jag inte att dessa 70-åringar någonsin hade hört talas om medelhavskost och i ännu mindre grad följde den strikt.
Detta är ett av problemen med den så kallade medelhavskosten - den kan definerias som nästan allt mellan himmel och jord. Fågel, fisk eller mittemellan. Alltifrån en högfettkost med mycket oliver, olivolja och fetaost/brieost kan vara medelhavskost till en fettsnål, kolhydratrik kost med mycket pasta.
Med det som ändå är tristast med denna "nyhet" är att media går igång på den som om den hade något vetenskapligt värde. Och vi känner igen arbetssättet! Förra gången denna Uppsala-studie var i ropet var i början på 2009. Då hävdades att LCHF-diet var kopplat till ökad dödlighet i hjärtsjukdom - enligt en ny Uppsalastudie. De 70-åriga män som på 1970-talet då ansågs ha följt en strikt LCHF-kost åt 43 energiprocent kolhydrater! Kostdoktorn har skirivt om detta här. Precis som denna gång hade dessa resultat inte då publicerats i någon vetenskaplig tidsskrift så ingen hade möjlighet att närmare kritiskt granska hur studien var upplagd. Men media drog igång ändå och skadan var skedd. Nu sker samma sak igen.
Innan vi sett denna "nya" studie publicerad, känns den svårt att kommentera. Men om definitionen av medelhavskost är att bland annat äta mycket fisk så är jag inte alls förvånad om de av 70-talets 70-åringar som åt mest sill och strömming med mycket omega 3 och D-vitamin hade mindre problem med demenssjukdomar.
/Per Wikholm (Uppsalabo)
PS: Tillägg: Att kalla den gamla Uppsalastudien för en "ny studie" är ungefär som att hävda att omklipta episoder av gamla 70-talsdeckare som Kojak och Beretta är nya tv-serier. DS