Fiskolja länkas till minskad risk för hjärtkärlsjukdom

12-07 2011 

Kvinnor som äter lite fisk eller omega 3-fettsyror har ökad risk för hjärt-kärlsjukdom. Det pekar resultaten av en dansk studie på. [Dagens Medicin]

 

Forskarna använde sig av data från 48 627 gravida kvinnor som var i genomsnitt 30 år när studien började och följdes i åtta år i genomsnitt. Information om kvinnornas konsumtion av fisk och omega 3-fettsyror samlades in via frågeformulär och telefonintervjuer. Under uppföljningstiden såg forskarna 577 fall av högt blodtryck, sjukdomar i hjärnans blodkärl och ischemisk hjärtsjukdom som krävde vård på sjukhus.

Deras analys visar att de som åt mindre än i genomsnitt 30 gram fisk per dag hade ungefär 50 procent högre relativ risk att drabbas, jämfört med dem som åt mer fisk än så.

Läs artikeln>

Kommentar:
Det här har man väl haft på känn tidigare. Problemet kan dock vara att Livsmedelsverk och andra myndigheter väldigt gärna vill blanda ihop omega 6-fetter med omega 3. Resultatet blir att man rekommenderar "fleromättade fetter" utan att gå in på vilken typ som är bra för kroppen.  Sedan har vi också detta med de kortkedjiga omega 3-fetterna från växtriket som inte har samma effekt. Animalisk omega 3 är alltså det man ska äta om man vill ha en god hälsoeffekt, inte linfröolja och liknande.

//L-E L


Namn:
Epost:
Kommentar:

Säkerhetskod
Ange koden som visas ovan, i rutan nedan
Lämna kommentar  Avbryt