LCHF.se Nyheter Senaste nytt 992 inlägg
maj 2012
april 2012
mars 2012
februari 2012
januari 2012
december 2011
november 2011
oktober 2011
september 2011
augusti 2011
juli 2011
juni 2011
maj 2011
april 2011
mars 2011
februari 2011
januari 2011
december 2010
november 2010
oktober 2010
september 2010
augusti 2010
juli 2010
juni 2010
maj 2010
april 2010
mars 2010
februari 2010
januari 2010
december 2009
november 2009
oktober 2009
september 2009
augusti 2009
juli 2009
juni 2009
12-27 2011
Låga värden av D-vitamin i blodet är förknippat med ökad dödlighet hos äldre män, visar ny forskning. Risken att dö är dubbelt så stor med låg D-vitaminnivå jämfört med mediannivå. Det har forskare vid Sahlgrenska Akademin vid Göteborgs Universitet kommit fram till. Statistikern Helena Johansson och hennes forskarkollegor vid Centrumbildningen för Ben och Artritforskning har analyserat en studie av 2 878 äldre svenska män.Läs mer i Göteborgsposten här.Kommentar: Verkar utifrån de knapphändiga uppgifter som finns vara enbart en observationsstudie. Sådana ska man generellt sätt inte fästa alltför stor tillit till. Likväl är detta bara ännu en i raden av studier som indikerar att vitamin D är viktigt för hälsan. Läs gärna mer på Paleofriend´s nya blogg om vitamin D här. D-vitamin får vi främst från solen under sommarhalvåret när solen står som högst, mitt på dagen. Under vinterhalvåret är fet fisk den viktigaste källan. Ägg tillför en mindre men kanske ändå viktig del D-vitamin. /Per WikholmUPPDATERING: Paloeofriend har på sin D-vitaminblogg hittat abstract till studien. Finns att läsa här. Dessutom glömde jag att länka till en fantastiskt bra videoföreläsning om D-vitamin på svenska av Mats Humble som länkas till på bloggen Toxiska Epistlar här.
Låga värden av D-vitamin i blodet är förknippat med ökad dödlighet hos äldre män, visar ny forskning. Risken att dö är dubbelt så stor med låg D-vitaminnivå jämfört med mediannivå. Det har forskare vid Sahlgrenska Akademin vid Göteborgs Universitet kommit fram till.
Statistikern Helena Johansson och hennes forskarkollegor vid Centrumbildningen för Ben och Artritforskning har analyserat en studie av 2 878 äldre svenska män.
Läs mer i Göteborgsposten här.
Kommentar: Verkar utifrån de knapphändiga uppgifter som finns vara enbart en observationsstudie. Sådana ska man generellt sätt inte fästa alltför stor tillit till. Likväl är detta bara ännu en i raden av studier som indikerar att vitamin D är viktigt för hälsan. Läs gärna mer på Paleofriend´s nya blogg om vitamin D här.
D-vitamin får vi främst från solen under sommarhalvåret när solen står som högst, mitt på dagen. Under vinterhalvåret är fet fisk den viktigaste källan. Ägg tillför en mindre men kanske ändå viktig del D-vitamin.
/Per Wikholm
UPPDATERING: Paloeofriend har på sin D-vitaminblogg hittat abstract till studien. Finns att läsa här.
Dessutom glömde jag att länka till en fantastiskt bra videoföreläsning om D-vitamin på svenska av Mats Humble som länkas till på bloggen Toxiska Epistlar här.
0 kommentarer hittills...
Nytt i shoppen!
Ostknappar 39 SEK
Grillad parmesanost Perfekt snacks 0g kolhydrater
i webshoppen!