Det kom ett mejl...

02-22 2012 

Det kom ett mejl från Eskil Richardsom som intresserat sig för fett- och kolesterolfrågan. Det var en bra sammanfattning så jag lägger ut det här:

 

 

Mättat fett ofarligt (konferens Karolinska Institutet juni 2010)
 
500 läkare sitter i publiken medan professor Peter Nilsson berättar vad moderna studier på
kost (fett) och hjärtsjukdom visar.
 
Kan det sägas tydligare?
 
”…Därmed måste man sätta punkt. Det finns inget samband mellan intag av
mättat fett och hjärtkärlsjukdom.”
 
Peter Nilsson,
Professor i kardiovaskulär forskning,
 
Dags att sätta punkt
 
Det finns fler professorer som kommit till samma slutsats sista året:
 
”Två generationer svenskar har fått fel kostrekommendationer och har jagat
fett i onödan. Det är dags att se över kostråden och basera dem på modern
vetenskap.”
 
Göran Berglund,
Professor i Internmedicin, Lund,
 
Man har tjatat om lågfettskost i 30 år och så visar det sig vara helt fel! Det
finns inget belagt samband mellan mättat fett och hjärtkärlsjukdom.
 
Fredrik Nyström
Professor i Internmedicin, Linköping
 
”Vi har underskattat riskerna med kolhydrater och överskattat farligheten
med fett.
 
Johan Frostegård,
Professor i Medicin KI,
 
Kontentan av ovanstående? Du kan numera lugnt äta smör och dricka grädde om du
vill, med gott samvete. Nu väntar vi bara på att internationella organisationer och svenska
Livsmedelsverket skall inse det, och dumpa sina fettsnåla råd och sin nyckelhålsmärkning.
 
Fast det kanske de redan har förstått. De kanske har lagt upp en plan för en så långsam
kursändring att ingen behöver tappa ansiktet.
 
Detta är ett utdrag från ”kostdoktorn.se”
 
Eskil Richardson
-------------------------------------------------------------------------------
 
Fettintag och kardiovaskulär hälsa – är vi helt felinformerade?
 
(Sammandrag ur artikel i Läkartidningen)
Göran Berglund, professor; Peter M Nilsson, docent, universitetslektor;
Margrét Leosdottir, doktorand:
 
Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning
av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på
risken att insjukna i cancer eller hjärt– kärlsjukdom. Fynden är i linje med en
längre tids samlade studier.
 
INTERHEART-studien, med över 15 000 patienter med hjärtinfarkt i 52 länder, publicerades
2004. Totalt intag av fett eller mättat fett föll inte ut som en signifikant riskfaktor.
 
Rekommendationer till befolkningen om livsstilsförändringar för att
förebygga eller behandla sjukdom anger att totalfettintaget skall sänkas
och att intaget av mättat fett skall begränsas till omkring 10 procent av det
dagliga totala energiintaget. Inga stora, välgjorda observationsstudier eller
primärpreventiva interventionsstudier, stödjer dessa rekommendationer.
 
Maktens ansvar. En risk finns att de vetenskapliga sammanslutningar
som tagit fram rekommendationerna kommer att kraftigt försvara
dessa. Varför? En stor del av dessa sammanslutningars anseende och
inflytande är baserade på dessa rekommendationer. De används till en
del för att bygga en plattform inom ett vetenskapsområde som garanterar
sammanslutningen – och dess ledare – en roll i hur sjukdomen (tex hjärt–
kärlsjukdom) skall diagnostiseras, behandlas och förebyggas. Som så ofta
rör det sig alltså om makt.
 
Mina, Eskil Ricahardsons, kommentarer: Mängder av läkare, dietister, journalister,
kökschefer m fl har ”vidareutbildats” om nytta med margariner och skada med
mättat fett. Hur skall dessa ”experter” vilja/kunna ändra på sina djupt inrotade
föreställningar? Det är mycket pengar och prestige som står på spel!
 
---------------------------------------------------------
Slutligen tar jag (L-E L) med ett par diagram ur den tredje delen av mejlet (en artikel på engelska av Zoë Harcombe) som visar totalkolesterol och dödsfall per 100 000 i hjärtkärlsjukdom (CVD). Som vi ser är det en hagelsvärm varifrån det är svårt att dra några slutsatser. Vill man ändå dra en trendlinje är den fallande - ju högre totalkolesterol, desto färre fall av hjärtkärldöd. Män i översta grafen och kvinnor i den nedre.
//L-E L
PS. Vill du ha Eskil Richardsons nyhetsbrev så skicka ett mejl till honom på eskil.richardson@tele2.se och skriv i ärenderaden att du viill ha dem.

02-22 2012

Ursäkta klumpiga radbrytningar.

02-22 2012

Vackert så!

Undrar vad som sades på den stora kardiovaskulära konferens som nyligen genomförts i STH eller genomförs snart...... Den som tydligen förbereddes med rikstäckande artiklar häromveckan där det varnades för fett och högt kolesterol!

02-23 2012

Tack för den sammanfattningen! Ger ytterligare argument för oss som hittat LCHF!!


Marianne

02-28 2012

Ja, jag undrar också vad som framkom vid konferens nyligen i Stockholm? Någon som bevakat dett?


Namn:
Epost:
Kommentar:

Säkerhetskod
Ange koden som visas ovan, i rutan nedan
Lämna kommentar  Avbryt