LCHF.se Nyheter Senaste nytt 1323 inlägg
Det finns inga kategorier.
maj 2013
april 2013
mars 2013
februari 2013
januari 2013
december 2012
november 2012
oktober 2012
september 2012
augusti 2012
juli 2012
juni 2012
maj 2012
april 2012
mars 2012
februari 2012
januari 2012
december 2011
november 2011
oktober 2011
september 2011
augusti 2011
juli 2011
juni 2011
maj 2011
april 2011
mars 2011
februari 2011
januari 2011
december 2010
november 2010
oktober 2010
september 2010
augusti 2010
juli 2010
juni 2010
maj 2010
april 2010
mars 2010
februari 2010
januari 2010
december 2009
november 2009
oktober 2009
september 2009
augusti 2009
juli 2009
juni 2009
09-07 2012
Finländska forskare varnar för att kolesterolhalten i blodet nu börjar stiga hos allt fler. Orsaken, anser forskarna, är lågkolhydrat- eller LCHF-diet som är populär både i Finland och i Sverige, en diet som går ut på att skippa kolhydraterna och istället äta fett. [SVT.se) –I Finland och i Sverige har vi en märklig inställning att kolhydraterna måste ersättas med hårda fetter. Alltså djur- och mjölkfetter. Det är stick i stäv mot all forskning och resultatet ser vi nu i undersökningen, säger Pekka Puska som är generaldirektör för Finlands motsvarighet till Folkhälsoinstitutet.Hundratals fler attacker–Finländarnas kolesterolvärden som i årtionden stadigt har sjunkit har nu börjat öka och resultatet är många hundra fler hjärtattacker, fortsätter Pekka Puska.Läs och se inslaget här>Kommentar:Det är mycket märkligt att forskare som borde vara inlästa på detta med kopplingen mellan mättat fett, kolesterol och hjärtsjukdom fortfarande tror att ett totalkolesterolvärde har någon relevans. man tror att antalet hjärtattacker kommer att öka med 500 per år på grund av de höjda kolesterolvärdena. kan man slå vad med denne Pekka Puskas?//L-E L
Finländska forskare varnar för att kolesterolhalten i blodet nu börjar stiga hos allt fler. Orsaken, anser forskarna, är lågkolhydrat- eller LCHF-diet som är populär både i Finland och i Sverige, en diet som går ut på att skippa kolhydraterna och istället äta fett. [SVT.se)
–I Finland och i Sverige har vi en märklig inställning att kolhydraterna måste ersättas med hårda fetter. Alltså djur- och mjölkfetter. Det är stick i stäv mot all forskning och resultatet ser vi nu i undersökningen, säger Pekka Puska som är generaldirektör för Finlands motsvarighet till Folkhälsoinstitutet.
–Finländarnas kolesterolvärden som i årtionden stadigt har sjunkit har nu börjat öka och resultatet är många hundra fler hjärtattacker, fortsätter Pekka Puska.
Läs och se inslaget här>
Kommentar:Det är mycket märkligt att forskare som borde vara inlästa på detta med kopplingen mellan mättat fett, kolesterol och hjärtsjukdom fortfarande tror att ett totalkolesterolvärde har någon relevans. man tror att antalet hjärtattacker kommer att öka med 500 per år på grund av de höjda kolesterolvärdena. kan man slå vad med denne Pekka Puskas?
//L-E L
4 kommentarer hittills...
Ja man kan ju komplettera med att 30 000 personer per år får stroke varje år, är det pga kosten som är rekommenderad.???Var 17 minut får en patent en hjärtinfarkt vare år, är det ochså pga den rådande kostrekomendationen.??Man TROR att hjärtinfarkterna kommer att öka. Ja vi får väl se.
Det logiska antagandet borde ju tvärtom vara att antalet fall av stroke kommer att minska - åtminstone om man tror att kosten har någon betydelse alls.Vad jag vet har diabetiker en mångfalt högre risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar, t.ex. stroke. Bara i Sverige finns ca 350000 diagnosticerade diabetiker. Ingen vet hur många som går omkring med diabetes ovetandes men en siffra om totalt 500000 har nämnts någonstans, kommer dock inte ihåg var.Det som torde utgöra den största risken för diabetiker att utveckla dessa oönskade tillstånd är högt blodsocker - något man får om man återgår från LCHF till mer kolhydratstinn kost.
Enligt hjärt-lungfonden drabbas 32 000 personer av hjärtinfarkt varje år. I Sverige. Det måste finnas många andra skäl än LCHF-kost!
Det är styggt att man går och passar på ifall den eller den hjärtinfarkten skulla vara orsakad av att människan ätit LCHF-kost!Skulle dessa människor inte ha levat sitt liv under 1900-talet och trampat runt i kolhydratsträsket som alla andra på den tiden? Eller talar vi bara om 15-åringar? Således är detta påpassande mycket osmakligt och ojust - även om vi vet vad det kommer sig av.SeptemberhälsningarRolf Aronsson